یکی از ویژگی های مشترک دانش آموزان دیرآموز ، کند بودن آنهاست که در دو حیطه مجزا ولی مرتبط با هم مطرحند . یکی کند بودن در یادگیری و دیگری کند بودن در زمان واکنش.
 

راهکارهای تربیتی این بچه ها رو از چند مقاله معتبر براتون بصورت چکیده اطلاعات استخراج کردم تا مورد استفاده ی شمادوستان قرار بگیره

۱- از زدن برچسب هایی نظیر تنبل  – کودن – و … پرهیز کنیم .

۲- از اعمال فشار – تهدید – سر و صدا – تنبیه و … پرهیز کنید .

۳- از هر گونه مقایسه او با دیگر همسالان پرهیز شود .

۴- استعدادهایش را شناسایی و شکوفا کنید .

۵- آموزش مهارت های شخصی و اساسی زندگی در رأس برنامه های آموزشی انها قرار بگیرد .

راهکارهای عمومی آموزش :

۱- در جلوی کلاس بنشیند تا هم توجه و تمرکزش بیشتر شود و هم نظارت معلم بر کارهایش بیشتر شود

۲- حجم تکالیف آنها ابتدا کمتر سپس بیشتر شود . استفاده از تقویت کننده ای مناسب کلامی و غیر کلامی توسط معلم نباید فراموش شود .

۳- ارائه مفاهیم به صورت عینی و ملموس ارائه شود و او مجاز باشد با هر ابزاری

۴- از آنجایی که این کودکان دیرآموز دیر یاد می گیرند و زود فراموش می کنند ، تکرار و تمرین مفاهیم درسی به ویژه زمانی که کودک حوصله و انگیزه لازم را دارا باشد یک اصل هم است .

۵- مسائلی که مانع برای یادگیری هستند مثل : لوزه سوم، دندان های نامرتب ، لکنت زبان ، اختلال تولید ، اختلال توجه و تمرکز را رفع کنید .

۶- دادن مسئولیت های خارج از محیط خانه مثل : کردن ، نان گرفتن و … و در داخل مدرسه به افزایش اعتماد به نفس و بهبود مهارت های ارتباطی کمک خواهد کرد .

تقویت املاء کودک دیرآموز :

۱-  دیکته  : مثلاً درس به تناسب حجم به ۲ و ۳ قسمت تقسیم شود . و بعد او بخواند و مفهوم خوانی شود . از مطالب سوالاتی پرسیده شود ، بعد دیکته به عمل آید . سرعت گفتن هم متناسب با توان سرعت نوشتن کودک باشد . در مدرسه هم متن ابتدا خوانده شود و مفهوم خوانی گردد . متوجه سرعت نوشتن آنها باشیم که مطمئناً کندتر و عقب تر خواهد بود . حجم دیکته هم کمتر باشد و بازخورد دیکته هم از جملات مناسب استفاده گردد .

۲- تشکیل کارگاه آموزشی برای والدین گذاشته شود تا در جریان مسائل این کودکان قرار بگیرند و روش های پیگیری آموزشی را در منزل متناسب با دانش آموز کنند .

۳- دیکته ای را برای تصحیح بدهیم تا اشتباهات را شناسایی کند و برای افزایش دقت می توانیم برخی جزئیات کوچک مثل نقطه ، سرکش ، تشدید را ننویسیم تا او آنها را با مداد قرمز اصلاح کند . و یا می توانیم حرفی از کلمات را حذف کنیم تا او تکمیل کند . بین چند کلمه غلط ، کلمات درست را پیدا کند . استفاده از الفبای مغناطیسی و مهره بازی کامپیوتر می تواند کمک کننده باشد .

۴- املای پای تخته ای و سکوت و مشارکتی – تصویری – بگرد و پیدا کن ، روش های متنوع و جالبی هستند که می توانند با افزایش انگیزه در تقویت دیکته مؤثر باشند .

نوشتن :

از کودک خواسته شود پس از هر کلمه ، مکث کند و ببینید قلم را آرام گرفته یا فشار می دهد، ضمناً از او خواسته شود قبل از نوشتن هر کلمه ابتدا آن را در ذهن مرور کند.

دیکته ,کودک ,نوشتن ,استفاده ,کلمه ,سرعت ,سرعت نوشتن ,مفهوم خوانی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

تخفیفان شرکت ایزوگام هیرمان دلیجان پایگاه اینترنتی خونه دار سامانه کیفیت شرق Vidas کاریز یزد پرسش مهر کمپانی عرش موزیک